Vitamina B6: Tot ce ar trebui sa stii

Vitamina B6, ”atelierul” nutrientilor, este probabil implicata in mai multe procese somatice decat orice alta vitamina. Studiile arata ca totusi o cincime din femei si acelasi procent de persoane varstnice nu obtin din dieta cantitati suficiente din acest nutrient atat de important.

Ce este vitamina B6?

Vitamina B6 face peste o suta de treburi de nenumarate ori pe zi.Ea functioneaza in primul rand ca o coenzima,o substanta care actioneaza impreuna cu enzimele pentru a accelera reactiile chimice din celule.

Vitamina B6Vitamina B6 se mai numeste piridoxina. Sub forma de suplimente,ea este disponibila ca hidroclorid de piridoxina sau piridoxal-5-fosfat (P-5-F). Ambele forme satisfac majoritatea nevoilor, dar unii medici care acorda atentie problemelor de nutritie prefera P-5-F pentru ca poate fi absorbit mai usor.

Cum actioneaza?

Cateva din functiile vitaminei B6 sunt: formarea globulelor rosii din sange, sprijinirea celulelor in sintetizarea proteinelor, producerea substantelor chimice cerebrale (neurotransmitatori), cum ar fi serotonina, si eliberarea energiei inmagazinate. Exista si dovezi care arata ca ea joaca un rol in prevenirea si tratarea multor boli.

Profilaxie

Primirea unei doze suficiente de vitamina B6 prin dieta sau suplimente poate ajuta la prevenirea bolilor cardiatice. Conlucrand cu acidul folic si cu vitamina B12, aceasta vitamina ajuta corpul sa prelucreze homocisteina, un compus asemanator aminoacizilor care este asociat cu un risc crescut de boli de inima si de alte probleme vasculare, atunci cand este prezent in corp in cantitati mari.

Beneficii suplimentare

Unele femei care sufera de sindromul premenstrual (SPM) spun ca vitamina B6 amelioreaza multe din aceste simptome. Acest efect benefic se produce probabil ca rezultat al implicarii vitaminei in eliminarea excesului de estrogen din organism. In rolul ei formator, ca „piesa de lego”, pentru neurotransmitatori, vitamina B6 poate fi folositoare in reducerea incidentei crizelor de epilepsie, ca si in imbunatatirea dispozitiei persoanelor care sufera de depresie. De fapt, pana la 25% din persoanele depresive pot avea o carenta de vitamina B6.

Vitamina mentine si sanatatea nervilor. Persoanele cu diabet, care risca sa faca neuropatie diabetica, pot beneficia de pe urma suplimentelor cu vitamina B6. In plus, ea este eficienta in alinarea simptomelor sindromului de tunel carpian, care implica o inflamatie nervoasa la incheieturile mainilor. Iar la astmatici, vitamina B6 poate reduce intensitatea si frecventa crizelor, fiind importanta mai ales pentru cei care iau medicamentul de astm Teofilina.

De cata vitamina B6 am nevoie?

Doza recomandata de vitamina B6 este de 1,2mg pe zi la femei si 1,4 mg pe zi la barbati. Dozele terapeutice sunt mai mari.

Daca iau prea putin …………

Un studiu recent a indicat ca o cincime din femei nu ajung la doza recomandata de vitamina B6. Femeile care iau contraceptive orale s-ar putea sa aiba un nivel scazut al acestei vitamine. Deficientele usoare de vitamina B6 pot ridica nivelul homocisteinei, crescand riscul bolilor cardiace si vasculare.

Simptomele de deficienta severa, care sunt rare, sunt boli de piele precum dermatita, herpesuri in jurul gurii si acneea. Printre semnele neurologice se numara insomnia, depresia si, in cazuri extreme, crizele de epilepsie si anomalii ale curentilor cerebrali.

Daca iau prea mult …………

Dozele ridicate de vitamina B6 (peste 2000 mg pe zi) pot produce deteriorari ale nervilor daca sunt luate intervale lungi de timp. In cazuri rare, administrarea prelungita a unor doze mai scazute (peste 200mg pe zi) poate avea totusi aceleasi consencinte. Din fericire, deteriorarile nervoase sunt complet reversibile dupa intreruperea administrarii. Daca folositi vitamina B6 pentru dureri de nervi, contactati-va medicul in cazul in care simtiti amorteli sau furnicaturi si nu mai luati vitamina. Dozele de pana la 10 mg pe zi sunt lipsite de riscuri la o folosire indelungata, dar doze de pana la 200 mg pe zi pot fi luate doar perioade scurte de timp.

Cum se administreaza?

 Dozajul vitaminei B6

Puteti mentine sub control nivelul de homocisteina cu numai 3 mg de vitamina B6 pe zi, dar adesea se recomanda o doza zilnica de 50 mg. Niste doze mai mari sunt necesare in scop terapeutic. Pentru SPM:100 mg de B6 pe zi. Pentru sindrom acut de tunel carpian: Incercati 50 mg de B6 sau de P-5-F de 3 ori pe zi. Pentru astm: 50 mg de B6 de 2 ori pe zi.

Indicatii de utilizare

Vitamina B6 este cel mai bine absorbita, atunci cand cantitate nu depaseste 100 mg la o priza. Daca luati doze mai mari, administrarea treptata scade si ea riscul de vatamare ale sistemului nervos.

Surse de Vitamina B6Alte surse

Pestele, carnea rosie, carnea de pasare, nautul, cartofii, avocado si bananele sunt surse bune de vitamina B6.

Precautii

O folosire de lunga durata a unor doze mari de vitamina B6 poate vatama nervii.

NU UITATI : Daca suferiti de o boala, intrebati medicul inainte de a lua suplimente.

Descoperiri recente

Carenta de vitamina B6 poate produce stres, anxietate si depresie. Barbatii cu un nivel scazut de vitamina B6 au fost mai abatuti si mai anxiosi decat cei cu un nivel adecvat. Cercetatorii au aratat ca un tratament eficient contra depresiei poate sa inceapa cu suplimente de vitamina B6 si nu cu medicamente antidepresive, care pot avea efecte secundare.

Vitamina B6 poate proteja de boli de inima – si nu numai pentru ca ea scade nivelul homocisteinei.

Un studiu pe 1.550 de persoane din 19 clinici europene a constatat ca cei din cincimea inferioara a grupului in ceea ce priveste nivelul vitaminei B6, au avut un risc dublu de boli de inima, indiferent de nivelul de homocisteina.

Informatii si sfaturi

Suplimentele cu vitamina B6 pot calma greata matinala a gravidelor. Cu toate ca vitamina pare sa fie sigura in dozele recomandate tipic (25 mg pe zi), nu exista studii care sa arate cum afecteaza o supradoza fatul. Sfatuiti-va cu medicul inainte de a lua vitamina B6.

Stiati ca?

Bananele sunt bogate in vitamina B6, dar o singura pastila de 50 mg asigura o cantitate de vitamina echivalenta cu cea care se gaseste in 74 de banane.

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *