Untul sau margarina: ce alegem?

De cate ori nu ati stat in fata raftului de la supermarket, intrebandu-va ce sa cumparati, unt sau margarina? Untul are o „reputatie” proasta, insa margarina are si ea o parte din inconvenientele unutului si se bazeaza pe aditivi pentru a o face palatabila. Atat untul, cat si margarina, trebuie folosite cu moderatie.

Discutiile pentru a stabili daca mai sanatos este untul sau margarina, exista de multi ani, dar in prezent este foarte intensa. Unii nutritionisti considera astazi ca untul este de preferat, atat timp este consumat cu moderatie, altii considera ca untul ar trebui inlaturat din alimentatia noastra. Untul este in realitate un aliment mult mai natural decat margarina, care se bazeaza mult pe coloranti si alti aditivi ce o transforma dintr-o grasime cenusie, neapetisanta, in produsul finit pe care il cunoastem. Atat untul cat si margarina, au in jur de 740 de calorii la 100 de grame. In prezent, unii producatori de margarina au redus continutul de grasimi cu 30 %.

untul sau margarinaMargarina a fost inventata ca un inlocuitor mai ieftin al untului. Initial aceasta se prepara din seu de bou si lapte smantanit. Astazi ea este mult mai complicata si mai procesata. Se folosesc uleiuri vegetale, fie singure, fie in combinatie cu grasimi animale sau uleiuri de peste. Margarina mai contine si apa, zer, emulsificatori care amesteca uleiurile si lichidele, sare, conservanti si arome. Potrivit legii, margarina trebuie fortificata cu vitaminele A si D. Vitamina A este vitala pentru vedere si sanatatea pielii si este un important antioxidant, iar vitamina D ajuta organismul sa absoarba calciu, necesar pentru dinti si oase sanatoase. Pentru a reduce procentul de grasimi, unele margarine au o compozitie modificata. Margarinele moi contin considerabil mai putine grasimi saturate si acizi grasi trans decat alte tipuri de margarina si unt, fiind si surse bune de vitamina E. Recent introdusele margarine cu ulei de masline au unele dintre avantajele acestui ulei, insa, mai important, ele contribuie la reducerea dozelor alimentare de acizi grasi omega-6, care sunt proinflamatori.

Desi este bogat in grasimi saturate si colesterol, untul devine din nou popular deoarece este un produs mult mai natural decat margarinele extrem de mult procesate. Multe persoane prefera gustul untului in defavoarea celorlalte produse, dar sunt descurajate sa-l consume de cantitatea mare de de grasimi saturate si colesterol. Totusi, multi nutritionisti cred ca atat timp cat nu se exagereaza cu consumul sau, untul poate fi preferabil margarinei, fiind un produs relativ natural.

In general toate aceste produse de intins pe paine trebuie consumate cu moderatie. Daca gasiti totusi specialitati de paine care au singure un gust interesant, nu le serviti cu unt sau margarina, ci va puteti lipsi cu totul de acestea.

Eu, personal, folosest atat unt cat si margarina, bineinteles in cantitati moderate; nu as putea alege intre unt sau margarina …

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *