Tassili N’Ajjer din Sahara, dovada ca Sahara a fost verde

In inima Saharei, pe un teritoriu aproape lipsit de viata, poti intalni picture misterioase reprezentand animale si vanatori.

Cei avuti sosesc pe calea aerului. Cei mai stamtorati  sau cei mai aventurosi se apropie de Muntii Tassili din Algeria in camioane cu tranciune integrala, strabatand terenuri cu pietris, stanca goala si nisipuri miscatoare, unde aerul pare ca tremura deasupra solului, la temperaturi ce pot atinge si 700C. Destinatia lor nu este un masiv muntos in adevaratul inteles al cuvantului, desi se ridica pana la 2.250 m deasupra nivelului marii, ci mai degraba un platou de gresie lung de 640km, impartit in masive separate, la randu-le faramitate de numeroase rape si ravene – un haos de stanci, creste si colturi de roca plesuva. Este un loc de o stranie frumusete, rareori egalata.

Foisoare Fantastice

Tassili N'Ajjer din Sahara AlgeriaApa a sculptat forme bizarre in Tassili N’Ajjer, pe cand Sahara era o lume a lacurilor si raurilor.

Sub Tassili, un arhipelag de stanci se intinde pana departe in oceanul de nisip al Saharei.

Cea mai interesanta priveliste, este probabil, in zori, cand crestele sunt invaluite in auriul de foc, rosul si purpuriul soarelui, umbre vinetii brazdand nisipul in jur. In aceste momente, cu un strop de imaginatie, stanca golasa se transforma in zgarie – nori si catedrale, turnuri si contraforturi. Desi vantul incarcat cu particule de nisip este sculptorul care a modelat rocile mai moi in forme ce starnesc imaginatia, principalul architect a fost apa. Torentele spumegande au sapat ravene, au izolat pinteni de stanca, lespezi si monoliti, au taiat  hauri si abisuri, au scobit caverne.

Regiunea, numita astazi Sahara, a avut odinioara un climat umed.

Cuib cu aer conditionat

Un locuitor ingenious al desertului, pietrarul negru cu creasta alba (Oenanthe leucopyga), isi construieste cuibul cu sistem de racire. Daca pasarea, de marimea unei vrabii, si-ar face cuibul direct pe sol, ouale sale s-ar praji in caldura parjolitoare. Ea cladeste insa un morman de pietricele la umbra unui bolovan si apoi, intr-o adancitura din varf construieste cuibul din ramurele. Pietricelele ofera o buna izolatie fata de caldura soarelui, iar vantul racoros se poate strecura printre ele. Mai mult decat atat, gresia este poroasa si absoarbe roua formata in noptile reci ale desertului. Ziua roua se evapora, racind cuibul.

Vechi picture ce amintesc de un pamant fertil

Picturile si imaginile gravate pe stanci si in pesteri spun in mod direct si extreme de sugestiv povestea vietii si mortii in Tassili N’Ajjer. Tuaregii nomazi din Sahara stiu dintotdeauna despre arta din Tassili, dar lumea occidental cunostea putine despre ea pana in anii ’50, cand  exploratorul si etnologul francez Henri Lhote, impreuna cu asistentii sai, si-a petrecut doi ani in regiune, identificand si fotografiind picturile rupestre.

Desi majoritatea picturilor denota aceeasi vitalitate extrema, aceeasi claritate a liniilor si exuberanta a culorilor, stilurile si subiectele abordate le clasifica in perioade distincte. Cele mai vechi reprezentari, realizate probabil intre 6000 si 4000 i. Hr., infatiseaza oameni cu aspect negroid vanand elefanti, bivoli, hippopotami si un fel de oi salbatice cu coarne uriase – animale ale unei Sahare verzi si fertile – ori personae purtand vesminte ceremoniale pentru anumite rituri tribale. Printre ele se afla si fiinte uriase de culoare alba, jumatat om, jumatate animal, reprezentand poate zei.

Cel de-al doilea grup, pictat, se pare, intre 4000 si 1500 i. Hr., reprezinta pastori manand turme mari de vite tarcate, cu coarne lungi, printre care misuna girafe si struti. Sunt, de asemenea, scene de banchet, de nunta, copii dormind inveliti cu piei de animale, o femeie ce macina grane pentru a face faina…

In a treia perioada, in anii 1500 – 300 i. Hr.,  Sahara a devenit terenul sterp de astazi, locuit de noi populatii. Picturile reprezinta soldati implatosati ce mana in galop care trase de cate doi sau trei cai, dar nu se stie cu siguranta daca acestia sunt invadatori, aliati sau vreo armata mediteraneana fugind de mania faraonului. Treptat, in jurul anilor 200 – 100 i.Hr., caii dispar, locul lor fiind luat de camile, desenate parca de o mana de copil. Dincolo de acest moment nu mai exista nici un desen. A ramas doar o curiozitate aproape insuportabila.

Ce s-a intamplat cu oamenii care le-au realizat?  Au migrat spre sud odata cu desertificarea sau pur si simplu au murit? Probabil nu vom afla niciodata…

Picturi Murale

picturi murale din muntii Tassili N'Ajjer SaharaPopulatii necunoscute au folosit ocrul si alti pigmenti pentru a decora stancile, desenand animale uriase si oameni surprinsi in activitati obisnuite.

Multe dintre rapele si vaile azi seci si umplute cu nisip, aflate la limita sudica a desertului, erau pe atunci rauri sau lacuri. Ceea ce este astazi desert a fost odata pasune roditoare. Desertificarea a fost un process foarte lent; numele Tassili N’Ajjer inseamna “podisul raurilor”. Desi zona era deja uscata cu mult ininte de inceputul erei crestine.

Bizari supravietuitori ai acelori timpuri mai umede, cativa chiparosi strambi si nodurosi isi intind radacinile in terenul pietros, in cautarea apei. Se spune ca au o varsta de 3000 de ani si ca sunt ultimii reprezentanti ai generatiei lor fiindca, desi produc seminte viabile, solul este prea uscat pentru ca acestea sa poate germina. Un alt supravietuitor al trecutului fertil este oaia salbatica de munte, cu imense coarne curbate, care traieste alaturi de micul soarece de desert si de pietrarul negru, ce-si construieste cuibul astfel incat sa faca fata climei desertului.

Odinioara, fauna platoului era cu totul alta; girafe si antelope, hippopotami, lei si elefanti, iar oamenii cresteau vite si capre. Dovezi in acest sens stau oasele animalelor stravechi dezgropate din nisip, dar si – mult mai direct si de necontestat – picturile rupestre descoperite printre pintenii si fromatiunile stancoase din Tassili N’Ajjer.

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *