Suplimente nutritive. Acidul folic

acidul folicAcidul folic este necesar pentru toate functiile organismului care implica inmultirea celulelor. Este important mai cu seama in dezvoltarea fetala si ajuta la producerea substantelor chimice cheie pentru creier si sistemul nervors. Cu toate acestea, noua din zece adulti consuma prea putin din acest nutrient vital.

Ce este acidul folic?

Acidul folic, o vitamina B solubila in apa, numita si folacina sau folat, a fost identificat in anii '40, cand a fost extras din spanac. Organismul nu il poate stoca foarte mult timp, asa ca trebuie sa va improspatati zilnic provizia. Gatitul sau chiar pastrarea indelungata poate distruge pana la jumatate din acidul folic din alimente, asa ca suplimentele pot fi calea cea mai buna pentru a va asigura ca organismul dvs. primeste doza necesara.

Cum actioneaza acidul folic?

Acidul folic este utilizat in corp de mii de ori pe zi pentru a produce celulele sangelui, a vindeca rani, a forma muschi si in orice alt proces care implica diviziune celulara. Acidul folic este decisiv pentru formarea ADN-ului si a ARN-ului si asigura duplicarea normala a celulelor.

Profilaxie

O cantitate adecvata de acid folic la conceptie si in primele trei luni de sarcina reduce mult riscul unor malformatii la nastere, printre care spina bifida si cerul gurii despicat, asa ca femeile ar trebui sa ia acid folic inainte si in timpul sarcinii.

Vitamina B pare sa reglementeze producerea si utilizarea de catre organism a homocisteinei, o substanta asemanatoare aminoacizilor, care, daca este prezenta in cantitati mari, poate deteriora peretii vaselor de sange, facandu-i mai vulnerabili pentru formarea de placi, ceea ce face din acedul folic o arma importanta impotriva bolilor cardiace. Poate, de asemenea, de col, colon si rectal.

In preconceptie si sarcina este indicata administrarea de acid folic, pe piata exista mai multe suplimente concepute pentru gravid,e dar eu recomand un produs 100% natural cunoscut sub numele New Life Multivitamin, fabricat si distribuit de California Fitness.

Beneficii suplimentare

Persoanele depresive au adesea o carenta de acid folic.

Suplimentele cu vitamina B pot alina depresia, reducand homocisteinele, al caror nivel inalt este considerat a produce aceasta afectiune. Studiile au aratat si ca administrarea de acid folic mareste efectul antidepresivelor la persoanele cu un nivel scazut de acid folic. Suplimentele cu acid folic se utilizeaza si in tratamentul gutei si al sindromului de colon iritabil. O concentratie mare de homocisteina determina aparitia osteoporozei, asa incat acidul folic mentine o structura osoasa sanatoasa.

De cat acid folic am nevoie?

Doza recomandata este de 200 mcg de acid folic pe zi pentru adulti, dar femeile gravide sau care doresc sa ramana gravide ar trebui sa ia 400 mcg zilnic, peste cele 200 mcg de intretinere.

Suplimentele sunt importante pentru persoanele varstnice, care ar putea sa nu extraga destula vitamina B din mancare.

Ce se intampla daca iau prea putin?

Cu toate ca este relativ rara, o deficienta severa de acid folic poate duce la o forma de anemie (anemie megaloblastica), o limba rosie dureroasa, diaree cronica si o crestere insuficienta (la copii).

Alcoolicii si persoanele care sunt pe o anumita medicatie (pentru cancer sau epilepsie) sau care au boli de malabsorbtie (Crohn, celiachie) sunt pasibile de deficiente severe. Mult mai comun este un nivel scazut de acid folic care nu produce simptome, dar creste riscul de boli cardiace sau malformatii congenitale.

Dar daca iau prea mult?

Dozele foarte mari – 5 000 pana la 10 000 mcg – nu ofera beneficii si pot fi periculoase pentru persoanele cu cancer legate de probleme hormonale, cum ar fi cel al sanului sau al prostatei. Dozele mari pot provoca crize la epileptici.  Limita superioara sigura recomandata pentru acidul folic este de 1 000 mcg la adulti.

Cum se administreaza?

Doza de acid folic

Pentru o sanatate generala buna si prevenirea bolilor cardiace:200 mcg de acid folic pe zi. Pentru femeile gravide si cele care ar putea sa ramane gravide:400 mcg pe zi. ( O rezerva adecvata de acid folic este importanta pentru ca vitamina este implicata in dezvoltarea bebelusului inca de la conceptie.) Pentru persoane cu depresie: 400 mcg pe zi, ca parte a unui supliment cu vitamina B complex.

Indicatii de utilizare

Acidul folic poate fi luat in orice moment al zilei, cu sau fara mancare. Cand folositi suplimente individuale de acid folic pentru un motiv oarecare, combinati-le cu 1.000 mcg aditionale de vitamina B12, pentru a preveni deficienta vitaminei B12.

Alte surre

Printre sursele cele mai bune de acid folic se numara legumele verzi, fasolea, cerealele integrale si sucul de portocale. Anumite produse rafinate din cereale sunt fortificate acum cu acid folic.

Indicatii pentru cumparare

Cumparati un supliment cu acid folic care contine si vitamina B12 (prea mult din unul poate masca o deficineta a celuilalt). Un supliment combinat poate fi mai ieftin decat cumpararea fiecarei vitamine separat.

Precautii

Suplimentele cu acid folic pot masca un tip de anemie cauzat de o deficienta de vitamina B12. necontrolata, aceasta anemie poate duce la o vatamare ireversibila a nervilor si la dementa. Daca luati suplimente cu acid folic, asigurati-va ca luati niste vitamina b12 aditionala.

NU UITATI : Daca suferiti de o boala, intrebati medicul inainte de a lua suplimente.

Descoperiri recente

Profilactic, cea mai buna cale de a obtine suficient acid folic sunt suplimentele. Intr-un studiu, persoanele care au luat 400 mcg de acid folic pe zi tablete sau in alimente special fortificate si-au crescut nivelul de acid folic. Dar cei care au mancat numai alimente naturale bogate in acid folic nu au inregistrat nici o crestere. Oamenii de stiinta cred ca acidul folic din mancare ar putea sa nu fie absorbit suficient de bine pentru a avea un efect terapeutic.

Un studiu preliminar, facut de Oxford University sugereaza ca acidul folic poate juca un rol in prevenirea bolii Alzheimer. Acesti bolnavi aveau un nivel mai scazut de acid folic si vitamina B12 decat subiectii sanatosi de aceeasi varsta.

Stiati ca …?

Pentru a obtine doza zilnica de 200 mcg de acid folic recomandata pentru o sanatate buna, puteti manca 10 fire de sparanghel.

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *