Locuri uitate: Planul inclinat de la Covasna

Numele nu va spune mare lucru si daca nu sunteti din zona Covasnei chiar nu aveti cum sa stiti de aceasta minune a tehnicii care odinioara asigura transportul lemnului din varful dealului Siclau pana la baza acestuia folosind mai multe vagoane special construite pentru cale ferata cu ecartament ingust. Poate ca nu pare mare lucru insa acesta este unul din multele obiective istorice si turistice cazute in uitare la noi in tara.

Istoria planului inclinat de la Covasna incepe cu mult inainte ca strabunicii nostri sa aniverseze trecerea in secolul XX. Era, zice-se, anul 1888 atunci cand David Horn isi dadea in folosinta fabrica de cherestea de la Comandau si pe cea de la Gyula. Era inceputul a ceea ce urma sa devina un important centru de prelucrare a lemnului, sustinut si de bogatele resurse forestiere ale zonei.


Insa la acea vreme nu existau nici camioane suficient de puternice si nici alte tipuri de utilaje capabile sa aduca lemnul taiat de pe varful dealului Siclau pana la cele doua fabrici. Asa ca singura solutie o reprezenta calea ferata. ori in aceste conditii, intre 1890 si 1935, societatea administrata initial de Horn a construit nu mai putin de noua segmente de cale ferata ingusta dintre care cel mai eficient si mai ingenios s-a dovedit a fi Planul inclinat. Acesta reprezenta singura instalatie complet ecologica de transport a lemnului dar si un extraordinar exemplu de ingeniozitate inginereasca realizat de celebrul ing. Emil Lux.


Construit folosind elemente aduse tocmai din Austria, planul inclinat de la Covasna nu folosea nici un fel de motoare sau surse de energie suplimentare, lemnul fiind coborat cu ajutorul unui set de vagoneti si a unui extrem de simplu sistem de scripeti care folosea energia vagonului incarcat (cel care cobora) pentru a ridica vagonul gol (cel ce urma). In acest fel, zi de zi s-au transportat aproximativ 30 de vagoane de lemn timp de mai bine de un secol.

Dupa 1989 aici nu s-a mai investit aproape deloc iar in 1995, in urma unor incidente nefericite, o furtuna deosebit de violenta si un incendiu la cabina de control a scripetilor, activitatea a fost intrerupta si instalatia trecuta in conservare. Din pacate nimeni nu a mai incercat sa o reporneasca motiv pentru care, in ultimul deceniu, atat calea ferata ingusta cat si sistemul de plan inclinat au fost afectate aproape ireversibil. Si ce ramane in urma? In In locul unei instalatii complet ecologice datorita careia zona era complet lipsita de poluare, au aparut camioanele forestiere cu motoare puternice care nu numai ca polueaza dar au si necesitat crearea unor drumuri forestiere ce au degradat si mai mult zona.

In prezent singura amintire a acelor vremuri este o mocanita, locomotiva de cale ferata ingusta care circula de la Covasna la Subsiclau, transportand eventualii turisti dornici de o vizita prin aceste locuri.

*Imaginile au fost culese de pe internet si ele sunt menite sa ilustreze adecvat acest articol.


Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *