Ce este inteligenta?

De ce unii oameni sunt mai inteligenti decat altii? Ce-i face atat de deosebiti pe oamenii precum Albert Einstein, laureat al premiului Nobel, sau pe copiii-minune precum Mozart? Raspunsurile la aceste intrebari vechi de cand lumea ii ajuta pe savanti sa afle mai multe despre inteligenta si sa inteleaga de ce unii oameni au mai multa decat altii.

Daca v-ati gandit intotdeauna la copiii foarte talentati ca la niste genii, poate ca ar fi cazul sa va revizuiti parerea. Psihologii folosesc termenul „precoce”, care inseamna pur si simplu ca acesti copii au abilitati care nu corespund celor obisnuite pentru grupa de varsta din care fac parte. Ei nu numai ca isi fascineaza familiile si prietenii, dar constituie un element vital care ii ajuta pe oamenii de stiinta sa inteleaga fenomenul inteligentei, atat de greu de definit.

De la Mozart la Nadia Comaneci

Copiii talentati sunt capabili de realizari exceptionale inca de la o varsta frageda. Ei invata rapid si eficient, gandesc la fel ca adultii, jongleaza cu formule de matematica sau fizica si deseori invata sa citeasca singuri sau sa se descurce cu tastatura unui computer inainte sa implineasca varsta scolara. Astfel de copii ies deseori in evidenta fata de altii in domeniul stiintei, literaturii, muzicii, picturii si sporturilor.

In muzica, de exemplu, multi virtuozi celebri au fost in copilarie interpreti straluciti. Mozart a invatat sa cante la clavir la patru ani, a compus prima sonata la sase ani si prima opera la doisprezece ani. Exemplele ar putea continua la nesfarsit, dar dintre toate, nu o pot trece cu vederea pe Nadia Comaneci. La Jocurile Olimpice din 1976 de la Montreal, Canada, gimnasta romanca Nadia Comaneci, in varsta de 14 ani, a fost prima care a reusit sa obtina doua note de 10 curat – punctajul de vis.

Nu exista diferente anatomice

ce este inteligenta?Desi sunt in toate privintele copii normali, creierul copiilor talentati are trasaturi speciale care le dau capacitatea de a excela in matematica, desen, sport. E foarte probabil ca diferenta sa nu tina de anatomie, ci de capacitatea lor de a procesa informatia. Savantii n-au reusit pana acum sa identifice clar aceste abilitati individuale la nivelul microstructurii creierului, pentru ca nu se stiu destule despre reteaua complexa de neuroni a creierului. In prezent nu se poate face nici o legatura intre anatomie si o inteligenta ridicata.

Stim ca toata lumea are inteligenta, iar conceptul este folosit pentru a combina mai multe functii cerebrale. Printre ele se numara capacitatea de a intelege idei ai a le transforma in actiune, capacitatea de abstractizare, de a adapta, idei si concepte la conditii noi, creativitatea si capacitatea de memorare si amintire. Un aspect important al inteligentei, anume inteligenta sociala, este capacitatea de a-i intelege pe semeni si de a promova intelegerea umana. Un alt aspect este bunul simt, capacitatea pe care o folosim pentru a evalua rapid o situatie si de a lua masurile adecvate.

Astfel, pentru ca exista numeroase forme de inteligenta, savantii si psihologii evita sa formuleze o definitie exacta a conceptului, argumentand ca o astfel de incercare va fi intotdeauna incompleta.

Ce este un geniu?

Cea mai buna dovada ca exista niveluri de inteligenta diferite poate fi gasita in problema genialitatii. Lumea moderna a vazut pasi mari facuti in numeroase domenii ale stiintei, marii fizicieni sau biologi atragand atentia si aprecierea publicului.

Potrivit statisticilor, cam 5% din toti copiii de sase ani sunt cu un an si jumatate inaintea grupei lor de varsta in ce priveste dezvoltarea mintala. De obicei, despre acesti copii se spune ca au precocitate intelectuala. In medie, la fiecare 20 de copii dintr-o clasa scolara va exista unul ale carui capacitati mintale sunt mult mai avansate fata de cele ale colegilor sai. In ciuda acestui procent relativ ridicat, deseori profesorii au mari dificultati in a-i identifica pe copiii foarte inzestrati din clasele lor.

Blestem sau binecuvantare?

De fapt, copiii inzestrati pot incerca sa nu atraga atentia asupra lor. Capacitatile lor neobisnuite ii pot face sa se simta stanjeniti, astfel ca tind sa fie timizi si doar rareori ies in evidenta drept cei mai buni din clasa.

Copiii talentati pot chiar sa nu obtina rezultate extraordinare la scoala, fiindca in general incearca sa-si tina in frau capacitatile mentale, ca sa nu iasa in evidenta in clasa. Uneori activitatea la clasa ii plictiseste atat de tare, incat nu se mai pot concentra la ceea ce spune profesorul. In astfel de situatii, notele lor scad cu repeziciune. Cum acesti copii pot intelege conceptele matematice si evenimentele istorice cat ai clipi, ei pot sa petreaca o mare parte din timp visand sau facand nazbatii.

Din diferite motive, e posibil ca parintii si profesorii sa recunoasca cu intarziere copiii talentati ca fiind exceptionali sau dezvoltarea acestora poate fi intarziata in alte moduri, facandu-i sa se simta inhibati si nesiguri in mediul scolar. Dar intr-un mediu care permite inflorirea capacitatilor lor, unii se trezesc la o viata complet noua.

Desi copiii inzestrati sunt deseori foarte avansati in domenii precum matematica sau chimia, dezvoltarea lor motorie poate fi slaba. Ei pot avea dificultati cu diferite succesiuni de miscari care le afecteaza scrisul de mana.

O alta sursa de dificultati este faptul ca dezvoltarea lor mentala nu corespunde cu cea afectiva si cu gama de simtaminte aferenta. Desi pot fi capabili sa compuna muzica sau sa rezolve ecuatii algebrice complicate, au totusi nevoile si vulnerabilitatea emotionala ale unui copil.

Prapastia se adanceste deseori pe masura ce cresc si multi dintre acesti copii au nevoie de foarte multa tandrete din partea parintilor si de multa joaca banala, copilareasca pentru a fi fericiti si adaptati.

Cautarea elitei

copii talentatiUnele tari, ca Marea Britanie, Germania si Franta, ofera doar un sprijin suplimentar limitat pentru copiii foarte inzestrati. Alte tari insa au adoptat politici gandite special pentru a identifica si promova copiii precoce. In fosta Uniune Sovietica se tinea un concurs anual de matematica pentru a-i identifica pe copiii foarte talentati pentru a-i inscrie la scoli de elita.

In SUA, circa un milion de copii precoce se bucura de beneficiile unor programe educationale special concepute. Israelul are o schema sistematica de selectie. In fiecare an, statul desfasoara o campanie cu durata de trei luni pentru a-i identifica pe copiii precoce. Ministerul culturii israelian aloca 1% din bugetul sau pentru acesti tineri foarte talentati.

Testul IQ

Coeficientul de inteligenta (IQ) se masoara cu teste special proiectate, care evalueaza diferite aspecte ale inteligentei, cum ar fi gandirea logica, abilitatile spatiale, calculele numerice si memoria. Intrebarile sunt de obicei sub forma de imagini, de siruri de cifre sau cuvinte, forme geometrice, ghicitori, labirinturi si cuvinte izolate. In mod important, testele nu masoara abilitatea lingvistica, deoarece ea nu este considerata neaparat ca facand parte din inteligenta. Exercitiile variaza ca dificultate si fiecare are o limita de timp. Testele IQ sunt proiectate astfel incat majoritatea populatiei abtine scoruri intre 85 si 115 puncte, desi rezultatele pot fi imbunatatite prin exercitiu.

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *